Between a tribute and a pretext
- Título(s)
- Título
- Between a tribute and a pretext
- Conversaciones con... Françoise Choay Núm. 10 Año 6 (2020) julio-diciembre
- Abstract:
- A series of ideas from several publications by Françoise Choay will be grouped together in this paper. These may be sacrilegiously discussed and transferred to this world, only twenty years into the future; although it is an insignificant period of time, unfortunately it is long enough, in many cases, for conservation to have turned into a management of change. The thematic sequence starts from the approach regarding the city as heritage and the relatively recent concept of the search for resilience, focusing on the specificity of the value of the urban form. The discussion of this topic implies taking into consideration the integrity and authenticity of the attributes of the urban form and, therefore, of the relationship of the new with the old, with reference to shape and expression. Finally, it is worth reviewing a universal but very intense problem related to the specificities of authenticity in Latin America: pastiche and kitsch.
- Referencias:
- Bandarin, Francesco and Ron Van Oers (2012) The Historic Urban Landscape. Managing heritage in an urban century, Blackwell, Oxford. Carta de Cracovia (2000) Carta de Cracovia. Principios para la conservación y restauración del patrimonio construido [https:// en.unesco.org/sites/default/files/guatemala_carta_cracovia_2000_spa_orof.pdf] (consultado el 8 de octubre de 2020). Choay, Françoise (1969) The modern city, George Braziller, New York. Choay, Françoise (1970) El urbanismo. Utopías y realidades, Lumen, Barcelona. Choay, Françoise (1993) “Alegoría del patrimonio”, Arquitectura Viva (33): 68-76. Choay, Françoise (1999) L’Allégorie du patrimoine, Seuil, Paris. Choay, Françoise (2009) Le Patrimoine en questions. Anthologie pour un combat, Seuil, Paris, 2009. De Nordenflycht, José (2019) “La marcha de las estatuas”, Hereditas (30): 4-7. Hosagrahar, Jyoti, Jeffrey Soule, Luigi Fusco Girard and Andrew Potts (2016) Cultural heritage, the UN Sustainable Development Goals, and the New Urban Agenda (ICOMOS concept note for the United Nations Agenda 2030 and the Third United Nations Conference on Housing and Sustainable Urban Development (HABITAT III) ICOMOS, Paris [www.usicomos.org] (consultado el 10 de octubre de 2019). ICOMOS (1972) Resolutions of the Symposium on the introduction of contemporary architecture into ancient groups of buildings, at the 3rd General Assembly (1972), ICOMOS, Budapest. ICOMOS (2014) Nara + 20: on heritage practices, cultural values, and the concept of authenticity, Advisory Committee Integrated Report, ICOMOS, Florence. Knox, Paul (2012) “Starchitects, starchitecture and the symbolic capital of world cities”, in: Ben Derudder, Michael Hoyler, Peter J. Tylor and Frank Wilox (eds.) International handbook of globalization and world cities, Edward Elgar, Cheltenham/Northampton, pp. 275-283. Normas de Quito (2009) “Normas de Quito (1967). Informe final de la reunión sobre conservación y utilización de monumentos y lugares de interés histórico y artístico”, in: Lourdes Gómez y Angélica Peregrina (coords.), Documentos internacionales de conservación y restauración, Instituto Nacional de Antropología e Historia, México D.F., pp. 292-300. Porro, Ricardo (1993) Obras 1950-1993, Fundación Museo de Artes Visuales Alejandro Otero, Caracas. Rojas, Ángela (2013) “Sobre lo nuevo y lo viejo... dos décadas después”, in: Isabel Rigol y Ángela Rojas, Conservación patrimonial: teoría y crítica, Universidad de La Habana, La Habana, pp. 157-167. Sartor, Mario (ed.) (2009) Conservazione, tutela e uso dei beni culturali: il caso Latinoamericano, Studi Latinoamericani 05, Editrice Universitaria Udinese, Udine. Scheer, Brenda and Wolfgang F. E. Preiser (eds.) (1994) Design review: challenging urban aesthetic control, Chapman and Hall, New York. Segre, Roberto (1990) Lectura crítica del entorno cubano, Letras Cubanas, La Habana. UNESCO (2011) Actas de la Conferencia General 36a Reunión. Volumen 1. Resoluciones, 25 octubre-10 noviembre, UNESCO, París, p. 62. US/ICOMOS (2016) World Heritage gap study report, US/ICOMOS, Washington D.C. Venturi, Robert, Denise Scott Brown and Steven Izenour (1972) Learning from Las Vegas. The forgotten symbolism of architectural form, MIT Press, Cambridge.
- Idioma
- Inglés
- Temática
- Tópico
- Patrimonio
- Arte
- Nombres
- Françoise Choay
- Origen
- Lugar
- Ciudad de México, México
- Fecha de publicación
- 2020-12-31
- Editor
- Instituto Nacional de Antropología e Historia
- Emisión
- Monográfico único
- Personas/ Instituciones
- Valerie Magar Meurs (ICCROM): Traductor
- Tipo de recurso
- Texto
- Artículo de revista
- Identificadores
- MID
- 54_20201231-000000:29_3119_22350
- Catalogación
- Fuente
- Instituto Nacional de Antropología e Historia
- Idioma
- Español
- Digitalización
- Origen del recurso digital
- Digital originalmente
- Calidad del recurso digital
- Acceso
-
Vista Impresión
- Título(s)
- Título
- Between a tribute and a pretext
- Conversaciones con... Françoise Choay Núm. 10 Año 6 (2020) julio-diciembre
- Abstract:
- A series of ideas from several publications by Françoise Choay will be grouped together in this paper. These may be sacrilegiously discussed and transferred to this world, only twenty years into the future; although it is an insignificant period of time, unfortunately it is long enough, in many cases, for conservation to have turned into a management of change. The thematic sequence starts from the approach regarding the city as heritage and the relatively recent concept of the search for resilience, focusing on the specificity of the value of the urban form. The discussion of this topic implies taking into consideration the integrity and authenticity of the attributes of the urban form and, therefore, of the relationship of the new with the old, with reference to shape and expression. Finally, it is worth reviewing a universal but very intense problem related to the specificities of authenticity in Latin America: pastiche and kitsch.
- Referencias:
- Bandarin, Francesco and Ron Van Oers (2012) The Historic Urban Landscape. Managing heritage in an urban century, Blackwell, Oxford. Carta de Cracovia (2000) Carta de Cracovia. Principios para la conservación y restauración del patrimonio construido [https:// en.unesco.org/sites/default/files/guatemala_carta_cracovia_2000_spa_orof.pdf] (consultado el 8 de octubre de 2020). Choay, Françoise (1969) The modern city, George Braziller, New York. Choay, Françoise (1970) El urbanismo. Utopías y realidades, Lumen, Barcelona. Choay, Françoise (1993) “Alegoría del patrimonio”, Arquitectura Viva (33): 68-76. Choay, Françoise (1999) L’Allégorie du patrimoine, Seuil, Paris. Choay, Françoise (2009) Le Patrimoine en questions. Anthologie pour un combat, Seuil, Paris, 2009. De Nordenflycht, José (2019) “La marcha de las estatuas”, Hereditas (30): 4-7. Hosagrahar, Jyoti, Jeffrey Soule, Luigi Fusco Girard and Andrew Potts (2016) Cultural heritage, the UN Sustainable Development Goals, and the New Urban Agenda (ICOMOS concept note for the United Nations Agenda 2030 and the Third United Nations Conference on Housing and Sustainable Urban Development (HABITAT III) ICOMOS, Paris [www.usicomos.org] (consultado el 10 de octubre de 2019). ICOMOS (1972) Resolutions of the Symposium on the introduction of contemporary architecture into ancient groups of buildings, at the 3rd General Assembly (1972), ICOMOS, Budapest. ICOMOS (2014) Nara + 20: on heritage practices, cultural values, and the concept of authenticity, Advisory Committee Integrated Report, ICOMOS, Florence. Knox, Paul (2012) “Starchitects, starchitecture and the symbolic capital of world cities”, in: Ben Derudder, Michael Hoyler, Peter J. Tylor and Frank Wilox (eds.) International handbook of globalization and world cities, Edward Elgar, Cheltenham/Northampton, pp. 275-283. Normas de Quito (2009) “Normas de Quito (1967). Informe final de la reunión sobre conservación y utilización de monumentos y lugares de interés histórico y artístico”, in: Lourdes Gómez y Angélica Peregrina (coords.), Documentos internacionales de conservación y restauración, Instituto Nacional de Antropología e Historia, México D.F., pp. 292-300. Porro, Ricardo (1993) Obras 1950-1993, Fundación Museo de Artes Visuales Alejandro Otero, Caracas. Rojas, Ángela (2013) “Sobre lo nuevo y lo viejo... dos décadas después”, in: Isabel Rigol y Ángela Rojas, Conservación patrimonial: teoría y crítica, Universidad de La Habana, La Habana, pp. 157-167. Sartor, Mario (ed.) (2009) Conservazione, tutela e uso dei beni culturali: il caso Latinoamericano, Studi Latinoamericani 05, Editrice Universitaria Udinese, Udine. Scheer, Brenda and Wolfgang F. E. Preiser (eds.) (1994) Design review: challenging urban aesthetic control, Chapman and Hall, New York. Segre, Roberto (1990) Lectura crítica del entorno cubano, Letras Cubanas, La Habana. UNESCO (2011) Actas de la Conferencia General 36a Reunión. Volumen 1. Resoluciones, 25 octubre-10 noviembre, UNESCO, París, p. 62. US/ICOMOS (2016) World Heritage gap study report, US/ICOMOS, Washington D.C. Venturi, Robert, Denise Scott Brown and Steven Izenour (1972) Learning from Las Vegas. The forgotten symbolism of architectural form, MIT Press, Cambridge.
- Idioma
- Inglés
- Temática
- Tópico
- Patrimonio
- Arte
- Nombres
- Françoise Choay
- Origen
- Lugar
- Ciudad de México, México
- Fecha de publicación
- 2020-12-31
- Editor
- Instituto Nacional de Antropología e Historia
- Emisión
- Monográfico único
- Personas/ Instituciones
- Valerie Magar Meurs (ICCROM): Traductor
- Tipo de recurso
- Texto
- Artículo de revista
- Identificadores
- MID
- 54_20201231-000000:29_3119_22350
- Catalogación
- Fuente
- Instituto Nacional de Antropología e Historia
- Idioma
- Español
- Digitalización
- Origen del recurso digital
- Digital originalmente
- Calidad del recurso digital
- Acceso
- Número de revista Conversaciones con... Núm. 10 (2020) Françoise Choay
- Revista Conversaciones con...
- URL Between a tribute and a pretext. Conversaciones con... Françoise Choay Núm. 10
MI MEDIATECA
Mi Mediateca es un espacio personal para guardar y organizar la información que mas te interesa de la Mediateca.
Para poder utilizar debes tener una cuenta de usuario e iniciar sesión.
Permisos de uso
Estas imágenes y archivos se pueden consultar, guardar y distribuir sin fines comerciales, siempre que se especifique que pertenecen al Instituto Nacional de Antropología e Historia de México así como los correspondientes derechos de autor y el hipervinculo completo dentro de la Mediateca INAH.
Para solicitar el uso de fotografías u otros archivos contenidos en este repositorio consulte las instrucciones aqui