000
|
nam 22 uu 4500 |
008 |
| |||||||||||||||||spa|| |
260 |
|bInstituto Nacional de Antropología e Historia|c2016-08-01 |
650 |
1 |aAlabanzas|xtécnica vocal|xestética social|xethos barroco|xcanto|zMéxico|zOaxaca, México|zSanta Cruz Xoxocotlán |
887 |
|a
http://vocabularios.inah.gob.mx/adscripcion/44
|
773 |
0 |tCuicuilco. Revista de ciencias antropológicas |
773 |
0 |tCuicuilco Vol. 23 Num. 66 (2016) Música y antropología |
540 |
|aCreative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives (CC BY-NC-ND) |
245 |
10|aEstética social y ethos barroco. El Apostolado de Santa Cruz Xoxocotlán|pCuicuilco. Revista de la Escuela Nacional de Antropología e Historia. Música y antropología Num. 66 (2016) Vol. 23 mayo-agosto |
700 |
1 |aLeopoldo|eauthor|ecreator|uFacultad de Música, UNAM, Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social |
655 |
7|aArtículo de revista|2mediateca-genero |
022 |
|a1405-7778 |
520 |
|a<p>Esta disertación versa sobre cómo una estética social genera una práctica vocal/ritual a partir del diálogo con un código musical. Es un estudio de caso en la comunidad de Santa Cruz Xoxocotlán, Oaxaca, donde existe el cargo de “apostolado”, responsable de entonar alabanzas en el ciclo ritual anual. Este ejemplo da cuenta de cómo las sociedades indígenas y mestizas en Oaxaca generan nuevos códigos musicales/rituales comprometidos con procesos de larga duración. Sus orígenes se remontan a los siglos de la evangelización en Latinoamérica, producto de la inte-riorización de la modernidad en su fase capitalista a partir de un ethos barroco (concepto teórico esbozado por Bolívar Echeverría que ayuda a entender este fenómeno). Este ethos se revela en una estética socialmente construida a partir de un diálogo dialéctico con una técnica vocal específica.</p> |
520 |
|a<p>This dissertation deals with how a social aesthetic generates a vocal/ritual practice by way of a dialogue with a musical code. It is a case study carried out in the Santa Cruz Xoxocotlán community of Oaxaca State, where there is a position designated as the “Apostolate,” the person responsible for singing the praises in the annual ritual cycle. This example demonstrates how the indigenous and mixed-race societies of Oaxaca generate new, musical/ritual codes through a long-term process. Its origins date back to the centuries throughout which the evangelization process in Latin America took place, and is a product of the internalization of modernity in its capitalistic phase by way of a Baroque ethos (a theoretical concept outlined by Bolívar Echeverría, which helps in the understanding of this phenomenon). This ethos is revealed in a socially constructed aesthetic, based on a dialectic dialogue and using a specific vocal technique.</p> |
540 |
|aCreative Commons Attribution Non-Commercial No Derivatives (CC BY-NC-ND) |
852 |
|aEscuela Nacional de Antropología e Historia |